Nedan följer information och råd som rör ditt boende hos oss
Flytta in hos oss
På tillträdesdagen sker inflyttning efter avtalad tid. Infaller tillträdesdagen på en helgdag, är det nästkommande varda som tillträdet ska ske. Var noga med att se till att abonnemang, adressändring och bredband- och telefonabonnemang samt hemförsäkring går till rätt adress.
Hyran
Hyran ska vara betald månadsvis i förskott senast den sista vardagen i varje månad. Hyresavierna sänds ut varje månad. Betalas inte hyran i tid kommer det att skickas ut en betalningspåminnelse som hyresgästen blir skyldig att betala. Om inte denna betalas kommer vidare åtgärder att vidtas.
Ordningsregler
Bostaden och andra gemensamma utrymmen ska vårdas väl och städas för din egen samt andras trevnad. Som hyresgäst har du vårdnadsplikt som framför att du som hyresgäst ska väl vårda lägenheten och vad som tillhör den. Lägenheten ska därmed städas regelbundet vilket innefattar att rengöra golv, väggar, tak, badrumsinventarier och köksutrustning. Detta förhindrar också risken för ohyra som annars kan sprida sig. Om ohyra eller lukt sprids, kan hyresgästen bli ersättningsskyldig att återställa detta enligt lag.
Tiden för att iaktta sundhet, ordning och gott skick är inte tidsangiven utan gäller för hela dygnet. Därför får inte musik eller annat störande ljud/oväsen förekomma.
Eventuella hål i väggarna ska lagas fackmannamässigt.
Störningar
Störningar accepteras inte i våra fastigheter. Förekommer störningar riskerar hyresavtalet att sägas upp. Om störningar förekommer vänligen kontakta Störningsjour alternativt Polis. Om någon kontaktas ska detta noteras för att sedan skickas till hyresvärden.
Felanmälan
Enligt hyreslagen är hyresgästen skyldig att göra en felanmälan snarast om det inträffar ett fel eller skada i lägenheten så att skadan inte förvärras. Hyresgästen bär eget ansvar att byta glödlampor, lysrör, glimtändare, säkringar och persienner i sin lägenhet.
Felanmälan sker via Riksbyggen. Information om felanmälan återfinns i alla trapphus.
Kontakt: riksbyggen.se/kundtjanst eller 0771-860 860
Vid brand, akuta vattenläckage eller annan olycka med risk för skada av person eller egendom ska SOS alarm kontaktas på telefonnummer 112.
Avflytt
Uppsägning för bostäder sker vid det månadsskifte som inträffar närmst och därefter är uppsägningstiden tre månader från uppsägningen.
Vid uppsägning har hyresgästen skyldighet att visa lägenheten för tilltänkta hyresgäster.
Vid avflytt kommer lägenheten att besiktas. Lägenheten ska vid det tillfälle vara tom på möbler och flyttstäd ska ha utförts. Vi önskar närvaro från hyresgästen för att eventuella skador eller liknande. Se därför till att föra dialog med hyresvärden för bokning av tid.
Som hyresgäst är du skyldig till att återställa lägenheten om du har gjort ingrepp i den. Skulle skador eller ändringar utförts utan hyresvärdens godkännande eller inte åtgärdat dessa blir hyresgästen ersättningsskyldig.
Eventuella hål i väggarna som orsakats av hyresgästen ska lagas fackmannamässigt.
Samtliga nycklar ska återlämnas till oss när du flyttar. Saknas nycklar eller cylinder debiteras hyresgästen för kostnaden av låsbyte.